Your message was sent successfully

3 träningspass som ger toppform till vintern

Dela

Vintern blir roligare när du är tränad inför alla äventyr: utförsåkning, längdskidåkning, snöskolöpning, skridskoåkning eller utflykter på turskidor till exempel. Sara Rönne, Årebon som står bakom bloggen traningsgladje.se, ger dig tre träningspass som gör dig stark och redo för vinter!

1. Intervaller med stavar i backe

Leta upp en backe som är lång snarare än brant. Spring uppför och använd stavarna aktivt. Du kommer känna hur ben, hjärta och armar får jobba! Längdstjärnan Anna Haag brukar köra 6-10 minuter långa intervaller och upprepa dem 4-6 gånger. Gör lika många intervaller som Anna, men anpassa längden på varje intervall till mellan 2-6 minuter beroende på vad du orkar. Jogga lätt nerför.

2. Träna styrka och explosivitet på gymmet eller gårdsplanen

Med tre övningar kommer du långt:
1) enbensböj
2) upphopp på box, bänk eller låda och
3) axelpressar med hantel, kettlebell eller en tung sten.

Denna kombo kör alpinesset Julia Mancuso när hon laddar inför vinter och världscup. Övningarna går att variera i svårighetsgrad: håll en sopkvast som stöd i ena handen för att göra dina enbensböj lite lättare – eller stå på en bosuboll om du vill utmana dig ordentligt. Hoppa upp på boxen rakt framifrån – eller testa något nytt och gör sidohopp upp på boxen.

3. Kort och effektivt superpass

Den roligaste träningen är den som blir av och min personliga favorit är att kombinera styrka och kondition i ett kort men effektivt superpass.

Ställ tidtagarfunktionen på din telefon eller pulsklocka på 15 minuter och kör så många varv som möjligt av: 12 benböj följt av rush uppför en trappa eller en kort och brant backe. På toppen gör du 12 utfallssteg innan du joggar ner och direkt kör igång igen. Det ska vara 15 högintensiva minuter – sedan får du vila.

Avsluta passet med att stå i plankan så länge du kan – upprepa tre gånger.

___________________________________________

Sara Rönne är gästskribent för Copperhill Mountain Lodge, med uppdrag att inspirera till lustfylld träning. Prenumerera på vårt nyhetsbrev eller följ oss på facebook.se/copperhill, så missar du inget av hennes tips.