Your message was sent successfully

Nyckeln till framgång – The Copperhill Way

Dela

HÅLLBART LEDARSKAP: 7 GODA VANOR
Artikel av hotelldirektör Pernilla Gravenfors

På Copperhill Mountain Lodge behöver vi till varje vintersäsong rekrytera omkring 60 personer som jobbar hos oss under fyra månader. När vi rekryterar värderar vi karaktär lika högt som kompetens. Alla anställda måste ha tidigare erfarenheter av sin tänkta arena men framför allt även rätt karaktär, attityd och inställning. Under årens lopp har vi insett att detta, tillsammans med självdisciplin, är direkt avgörande för framgång.

När vi rekryterat rätt person till rätt plats ställer vi även höga krav på oss själva, som ska leda alla dessa fantastiska medarbetare under säsongen. Vi lägger mycket tid och energi på introduktion, men även på utbildning under säsongen.

I år har vi satsat på att utbilda alla anställda i de 7 goda vanorna – ett koncept skapat av FranklinCovey. Detta ligger till grund för vårt värdskapsarbete. I utbildningen pratar vi om hur våra vanor styr vårt agerande i det dagliga livet. De 7 goda vanorna leder till att du klarar dig själv på ett bättre sätt och blir bättre på att samarbeta med andra människor. Målet är att detta ska leda till en ökad personlig effektivitet, vilket inte innebär att få så mycket som möjligt gjort utan att uträtta det SOM VERKLIGEN BETYDER NÅGOT FÖR DIG I LIVET. Grundtanken är att du först behöver kunna leda dig själv, innan du kan arbeta bra tillsammans med andra.  De 7 goda vanorna:

1.     Var proaktiv, välj rätt ”glasögon”

2.     Starta allt du gör med slutet i sikte; vad är målet/meningen/avsikten

3.     Gör det viktigaste först, prioritera alltid rätt i mötet med gästen

4.     Tänk vinna-vinna både i med- och motvind; hur kan båda parter gå vinnande ur situationen

5.     Försök först förstå gästen, sedan bli förstådd själv

6.     Skapa synergier: samarbeta med andra avdelningar/kollegor och gäster

7.     Vässa sågen; under hela säsongen behöver du stanna upp och fylla på med kunskap samt repetera

Målet med investeringen är:

  • Ökad gästnöjdhet
  • Nöjd personal som vill återkomma och sprider till sina vänner att vi är en bra arbetsplats
  • Nöjd ägare – Petter Stordalen ska vara stolt över sitt Copperhill Mountain Lodge

En av våra säsongare, Emil som bland annat kör shuttlebussen mellan Åre-Björnen och hotellet, mötte mig i garaget precis efter utbildningen.
– Pernilla vilken bra utbildning, jag var skeptisk först men det var bland det bästa jag varit med på. Har lite dåligt samvete bara.
– Varför då?
– Jag känner att jag kommer att ha så mycket nytta av detta privat

Detta är förstås precis vad vi önskar. Den som får en större personlig effektivitet privat kommer även att prestera bättre på jobbet genom att applicera sina vanor även här. Behöver jag säga att Emil är en av de medarbetare som fick mest positiv feedback i våra gästenkäter under vintern?