Your message was sent successfully

Konsten att engagera – The Copperhill Way

Dela

LEDARSKAP I STRATEGIPROCESSER
Artikel av hotelldirektör Pernilla Gravenfors

Det är en vacker och solig majdag, den typen av vårdag i Åre då vissa går upp på skutan med sina utförsskidor, en del åker längd på Ullådalens platå och andra cyklar på gröna stigar nere vid sjön. Jag och mitt team ska ha en strategisk dag tillsammans för Copperhill Mountain Lodge. Vår strategiprocess börjar nu i maj och rundas av i september. Ibland kommer vi träffas bara under några få koncentrerade timmar. Vid andra tillfällen kommer vi ägna flera dagar tillsammans uppe på fjället och på hotellet. På Wikipedia definieras strategi som ”konsten att vinna ett krig”. Jag skulle hellre kalla det ”konsten att med äkta engagemang och vilja nå sina drömmar”.  Som människa eller som företag.

Uppgiften idag är att se över vårt drömläge. Vad ska vårt företag bidra med för att göra världen bättre? För att komma igång kör vi en övning som heter Hjärnpoolen. Alla – från kökschef och revenue manager till marknadschef, skriver sina idéer individuellt och lägger sedan lappar i en hög (hjärnpool) på bordet. När jag har skrivit tre, fyra idéer, plockar jag någon annans idé från hjärnpoolen och jobbar vidare på den. Så där håller vi på i säkert en timma. Även de som började med att säga ”jag kan inte tänka kreativt och långsiktigt” har kommit igång. När jag ser någon annans idé föds genast nya egna idéer.

Jag utmanar sedan hela gänget med en övning som kallas Blue Ocean Strategy. Steg 1 är att ta fram alla gemensamma konkurrentfaktorer inom vår bransch. Det får de göra två och två under en promenad i friska luften. Efter 30 minuter återsamlas vi och sammanfattar. Vi använder nu dessa faktorer och gör en graf där vi ritar in Copperhill Mountain Lodge och våra konkurrenter. Inom vilka områden skiljer vi oss jämfört med våra konkurrenter och inom vilka områden erbjuder vi samma sak? Vad önskar gästerna från oss? Hur kan vi förstärka våra unika värden ytterligare? Vad ska vi fokusera på i vår strategi för att skapa en marknad utan konkurrenter?

Vi avslutar dagen med intensiva samtal som kretsar kring hur vi ska föra samman den vilda naturen och den moderna människan på vårt hotell, följt av en god sen lunch. Solen retas utanför. När jag kommer hem avslutar jag mina arbetsuppgifter, lastar cykeln på min bil och sticker till Undersåker. Parkerar i Brattland, pumpar framdäcket och sätter på mig hjälmen. Solen värmer i ansiktet. Stigen är mer utmanande än jag minns från förra året, den kräver min fulla koncentration. Stannar nere vi bäcken och dricker lite, svetten rinner. Reflekterar lite över dagen, imponerad över vilket underbart engagemang alla laddade in under hela dagen. Cyklar vidare och kommer ner till Underåkers by och trampar en lång och seg backe upp. Fortsätter sedan vidare på Pilgrimsleden och väl uppe på höjden möts jag av en fantastik utsikt över skutan. Tittar ner på mina leriga skor och ben, min cykel som en gång var vit och nu inte går att känna igen. Det är blött och det är alldeles underbart. Sätter mig på en handduk i bilen och kör hemåt. Trött, lycklig och förväntansfull inför framtiden.

Strategi är engagemang. Engagemang kräver tid och inspiration. Unna dig och ditt företag eller ledarteam tid – på riktigt. Tid att verkligen fundera på ert bidrag till världen, tid att förstärka er strategi och långsiktiga framgång. Med fjällvärlden som inramning kommer kreativiteten som ett brev på posten. Och kommer ni hit under vår ljusa vackra sommarsäsong kan jag ta med er på en cykeltur efter mötet, dessutom.