Your message was sent successfully

Pressmeddelande: Rekordsäsong på Copperhill Mountain Lodge

När Copperhill Mountain Lodge summerar vintersäsongen 2013/2014 står det klart att det är den bästa någonsin. Designhotellet presenterar en omsättningsökning på 13 procent från föregående år och en resultatökning på 65 procent. En genomsnittsbeläggning på 75 procent, fler lokala marknadsandelar än någonsin, toppbetyg i Sveriges största morgontidning och viktigast av allt: den högsta gästnöjdheten någonsin.

Hotelldirektör Pernilla Gravenfors, som för fem år sedan tog sig an ett turbulent nybygge som just genomgått en företagsrekonstruktion, tillåter sig att njuta.

– Vi öppnar inte champagnen och lägger oss på soffan precis. Vi har mycket kvar att göra. Men vi sträcker på oss, säger Pernilla Gravenfors.

Framgångarna, förklarar Pernilla Gravenfors, beror i det här fallet inte på en enskild lyckad investering, renovering eller nysatsning, vilket är en vanlig väg inom hotellbranschen. Hotellet, som byggdes för 800 miljoner kronor och stod klart 2008, fanns redan där. Byggt i genuina naturmaterial, med en arkitektur signerad Peter Bohlin – en av världens mest prisbelönta arkitekter, påkostad spaanläggning och vidsträckta fjällvyer högst upp på en fjälltopp i åretruntdestinationen Åre. Men när Pernilla Gravenfors tog över var ryktet skamfilat, gästerna tveksamma och duktiga medarbetare svåra att hitta.

– Sedan dess har vi inte stannat upp en sekund. Vi har gradvis byggt upp en attraktiv arbetsplats, som har ett starkt ledarskap och ett fantastiskt team. Vi har lyssnat på medarbetare och vi har lyssnat på våra gäster. Systematiskt har vi skruvat åt maskineriet, ett litet hack i taget. Tagit till oss av kommentarer, agerat snabbt och skapat ett lyhört värdskap och ledarskap. Nu kan vi rekrytera de allra bästa – och vi kan behålla dem, konstaterar Pernilla Gravenfors.

De mjuka värdena som ligger till grund för de senaste fem årens oavbrutet förbättrade siffror och den gångna vintersäsongens rekordsiffror, är tålamodskrävande och utmanande, menar Pernilla Gravenfors. Men de var precis vad som behövdes.

– Vår utmaning är att sälja hela upplevelsen, destinationen och drömmen. Det är inte jämförbart med ett hotell i Stockholms innerstad. Det räcker inte för oss att vara en spektakulär byggnad med snygga möbler. Det räcker heller inte att finna sig i att vara ett säsongshotell med bara halvbra säsongspersonal. Vi tar våra unga medarbetare på största allvar.

– Det finns många vägar till framgång. På Copperhill Mountain Lodge har vi jobbat fram ett topplag av medarbetare som är med oss året runt. De är lojala, står för stabilitet och kontinuitet, och presterar år efter år. Detta har varit tongivande i arbetet med våra unga säsongsanställda medarbetare. Vi lyssnar, samtalar och utvecklar. Och de presterar därefter, avslutar Pernilla Gravenfors.

Om statistiken:
· Andelen lokala marknadsandelar är uppmätt till en RGI-poäng på 1,91, med förstaplacering varje vecka utom en, under perioden december 2013 till april 2014. RGI betyder Revenue Generator Index och är ett mått på marknadsandelar som används för att jämföra olika hotell.
· Gästnöjdhet mäts via enkäter som skickas ut digitalt till alla hotellgäster efter vistelsen.
· Dagens Nyheters Hotellpatrull gav Copperhill Mountain Lodge fem poäng av fem möjliga, i en recension publicerad den 2 februari 2014.

—————————
Om företaget:
Copperhill Mountain Lodge är ett åretruntöppet designhotell på toppen av Förberget i Åre-Björnen. Här har hotellets gäster vidsträckta vyer över fjällvärlden, samt skidåkning och vandring direkt utanför dörren. Under ett och samma tak finns 112 hotellrum och sviter med totalt 420 bäddar, sex konferensrum för upp till 500 personer, ett spa som vunnit pris som Europas bästa, restaurang, bar, barnpassning, skiduthyrning, gym, aktiviteter och egen helikopterplatta. Hotellet har en arkitektur i modern mountainlodge-stil skapad av den amerikanska arkitekten Peter Bohlin – mottagare av USA:s förnämsta arkitektpris (The AIA Gold Medal 2010) och känd för Microsoftgrundaren Bill Gates privata hus och Apples prestigebutiker världen över – och en ansedd samling samtida, europeisk konst.
Copperhill Mountain Lodge öppnade i december 2008, är medlem i Design Hotels™ och drivs sedan augusti 2009 av Nordic Choice Hotels.

—————————
Pressbilder och mer information:
Högupplösta pressbilder, faktablad och annan relaterad information finns för nedladdning på Mynewsdesk: