Your message was sent successfully

Bli en bättre löpare före lucia

Dela

Vintern blir roligare när du är tränad inför alla äventyr. Sara Rönne, Årebon som står bakom bloggen traningsgladje.se, ger dig tipsen som gör dig stark och redo för vinter!

Att springa är något av det enklaste och naturligaste du kan göra. Listan över utrustning du verkligen måste ha rätt så kort – även om listan över utrustning som kan vara kul att ha rätt så lång…

När vi väl sätter igång att springa är det bara att sätta ena foten framför den andra, precis så som vi alltid gjort ända sedan barnsben – eller…?

För att optimera vårt löpsteg; att få ut mesta möjliga fart med minsta möjliga ansträngning, finns en del saker att tänka på. Enkla knep som gör dig snabbare innan årets luciatåg hinner tystna.

  1. När du springer, tänk att någon håller ditt hår i en tofs, eller har ett stadigt grepp om din slips, och drar dig uppåt. Det gör att du automatiskt sträcker på dig och får en stoltare hållning och en lätt framåtlutad position som hjälper dig framåt när du springer. Men som sagt, vad som händer behöver du inte tänka på – tänk på att någon drar dig i håret eller slipsen så sköter kroppen resten.
  2. Spring så tyst som möjligt. Att älga fram med hälen tungt i marken när du landar är ofta en ganska ljudlig form av löpning – det hörs när du kommer. Ett mjukare steg, där du snarare nästintill ljudlöst tassar fram på mellanfoten, är mer optimalt för din löpning.
  3. Landa med din fot precis under dig, nära tyngdpunkten, istället för att älga fram. Då får du ett bättre frånskjut och bromsar inte upp farten med din häl långt framför dig. Det är också mer snällt mot dina benhinnor.

Korta löprundor när lussebullarna står på jäsning eller medan pepparkakorna kallnar är perfekt för att testa de tre tipsen ovan. I början är det bra med korta pass för att vänja kroppen vid den nya belastningen – och för att huvudet ska orka med att fokusera på rätt rörelser.

Snart kommer du känna att du har ett skönare flyt i steget, att intervallerna går fortare och att du kapar tid i spåret.

Ju fler lussebullar du bakar, desto fler tillfällen att springa alltså. Bäst att börja redan nu!

Vinterlöpning med Sara Rönne Sara Rönne vid Vålådalen Blanktjärnarna

___________________________________________

Sara Rönne är gästskribent för Copperhill Mountain Lodge, med uppdrag att inspirera till lustfylld träning. Prenumerera på vårt nyhetsbrev eller följ oss på facebook.se/copperhill, så missar du inget av hennes tips. Läs fler Träningstips av Sara Rönne.